Ohjeita

Tällä sivulla on lisäohjeita pulmallisiin tilanteisiin!

Tavallisesti yhteyden ottaminen onnistuu etäkahvilan perusohjeilla, jotka löydät: 

www.hyvy.fi/korona-extra/etakahvila/

- - - -


ALOITA TÄSTÄ

Ota Chrome käyttöön! Whereby toimii sujuvimmin tietokoneella ja Chrome-selaimella. Jos käytössäsi ei ole Chrome-selainta, voit asentaa sen maksutta


Käyttöönoton erot tietokone / android / iphone:


Käyttöönotto TIETOKONEELLA JA ANDROID -puhelimella:

Käytä mieluiten Chrome-selainta. 

Klikkaa linkkiä esim.: https://onnensilta.whereby.com/etakahvila
Muut Onnensillan etätilat löydät.

Anna nimi tai nimerkki, jolla haluat osallistua 

Myönnä kameralle ja mikille lupa klikkaamalla: "Request permissions" ja "Allow / Salli käyttö"

Paina vielä "Join meeting", liity mukaan

Käyttöönotto IPHONE- tai ONEPLUS-kännykällä:

Klikkaa linkkiä: https://onnensilta.whereby.com/etakahvila

Lataa sovelluskaupasta (App Store) Whereby-sovellus

Avaa sovellus ja klikkaa "Join Existing Room"

Anna nimi tai nimerkki, jolla haluat osallistua 

Myönnä kameralle ja mikille lupa (Allow Camera and Microphone)

Paina vielä "Join meeting", liity mukaan



Jos mikrofonin tai kameran jakaminen ei onnistu

Kokeile allaolevia vinkkejä! Voit myös tutustua Wherebyn kattaviin englanninkielisiin ohjeisiin


Internet-selaimen päivittäminen:

Jos käytössäsi on vanhentunut selain, voi se aiheuttaa ettei yhteyden luominen onnistu. Päivitä käyttämäsi selain uusimpaan:

Google Chrome

Mozilla Firefox

Microsoft Edge - Päivittyy automaattisesti, kun päivität Windowsin.


Irtokuulokemikrofonin käyttöönotto:

Jos käytät tietokoneeseen liitettävää kuulokemikrofonia, voit joutua valitsemaan käytettävän laitteen tietokoneen asetuksista. Toimi näin: 

Tarkasta aluksi:

Jos kuulokkeissa on mykistyspainike, varmista, että mykistys ei ole päällä.

  • Tarkista, että mikrofoni tai kuulokemikrofoni on liitetty tietokoneeseen oikein.

Kuulokemikrofonin valinta oletuslaitteeksi:

  • Varmista, että mikrofoni tai kuulokemikrofoni on valittu äänen oletustallennuslaitteeksi. Voit tehdä sen Windows 10:ssä seuraavasti:
    1. Valitse aloituspainike  ja sitten Asetukset  > Järjestelmä  > Ääni  .
    2. Varmista kohdassa Syöte, että mikrofoni on valittuna kohdassa Valitse äänitulolaite.
    3. Voit puhua mikrofoniin ja tarkistaa kohdassa Testaa mikrofoni varmistaaksesi, että Windows on kuulee puheesi.

Lue: Windows 10 ohjeet kokonaisuudessaan


Sähköpostissa olevan linkin kautta osallistuminen ei onnistu?

Joillakin käyttäjillä on ilmennyt säännönmukainen ongelma, kun linkki on ollut jaossa vain sähköpostiviestin kautta. Jokin tietokoneen tietoturvaominaisuus häiritsee Wherebyn käynnistämistä. Ongelma on ratkennut käyttämällä kotisivuilla julkaistua Whereby-tilan linkkiä. 

Onnensillan etätilojen suorat linkit löydät: Etätilat


Jos ei suju ota yhteyttä Heidiin, niin etsitään ratkaisua yhdessä: heidi.kokko@hyvy.fi tai 050 5217074. Olen varmimmin tavattavissa ma-pe klo 9-12.

Wherebyn englanninkieliset tukisivut.

Niksit Wherebyn käytön aikaisiin ongelmiin

Mikä tahansa ongelma
Kokeile jotain näistä:
- Poistu ja palaa takaisin Whereby:hyn
- Sammuta videoyhteys Cam -painikkeesta
- Siirry toiseen tilaan kodissasi, missä on parempi nettiyhteys

Jos ääni kiertää tai pätkii ja kuva pysähtelee
Ongelma on todennäköisesti nettiyhteydessä.
- Laita kuva pois päältä Cam -painikkeesta TAI
- siirry toiseen tilaan kodissasi, jossa on parempi nettiyhteys. 

Jos kännykkä kuumenee
Sammuta videoyhteys Cam -painikkeesta.

Käytä mieluiten tietokonetta ja Chrome -selainta, joka on päivitetty uusimpaan versioon.